Asset Publisher
KOMUNIKAT
W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej nieprawdziwymi informacjami i nieścisłościami dotyczącymi kompleksu leśnego położonego w pobliżu miejscowości Ligota Piękna, Malin, Wisznia Mała, Pierwoszów i Siedlec, jakoby obszar ten miał ulec wylesieniu, a teren po wycince miał zmienić przeznaczenie np. na nowe obszary zabudowy mieszkaniowej lub też na nowe tereny, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza inna niż leśna zapewniam, że Nadleśnictwu Oborniki Śląskie nie są znane żadne plany, które by te informacje potwierdzały. Zapewniam też, że nadleśnictwo nie podejmuje żadnych działań zmierzających w tym kierunku. Dodatkowo informuję, że nadleśnictwo będzie z całą mocą sprzeciwiać będzie się jakimkolwiek planom, które zmierzałyby do najmniejszego nawet uszczuplenia terenów leśnych i przeznaczenia ich na inne cele.
Zapewniam wszystkich mieszkańców, że Nadleśnictwo Oborniki Śląskie prowadzi swoją działalność na podstawie m.in. ustawy o lasach z 1991 r., ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 1995 r. oraz ustawy o ochronie przyrody z 2004 r., a wszystkie te ww. regulacje prawne, funkcjonujące od wielu lat, zapewniają trwałość i ciągłość istnienia ekosystemów leśnych na administrowanym przez nadleśnictwo terenie. Nasza działalność podlega kontroli prowadzonych przez wiele profesjonalnych instytucji, a wszystkie dotychczas wykonane otrzymywały pozytywne oceny.
Lasy Państwowe są organizacją, która w 2024 r. obchodzi 100-lecie swojego istnienia, a nadleśnictwo jest gospodarzem na tym terenie od wielu dziesięcioleci. Efektem naszej pracy są lasy, które są Państwu szeroko udostępniane. Lasy te, szczególnie w ostatnich latach, poddawane są wpływom wielu niekorzystnych czynników, wśród których przede wszystkim należy wymienić te związane z obserwowaną zmianą klimatu: wzrostem temperatur, okresami suszy i obniżeniem poziomu wód gruntowych, występowaniem huraganowych wiatrów oraz pojawem wielu organizmów, powodujących szkody w drzewostanach – m.in. grzybów, owadów czy jemioły. Oczywistym jest, iż z perspektywy zadań realizowanych przez nadleśnictwo korzystniej byłoby, gdyby te zjawiska nie miały miejsca. Jednak pomimo wszystkich tych niekorzystnych czynników tzw. „las maliński” ciągle zachowuje wiele walorów, które sprzyjają wykorzystywaniu go do celów rekreacji czy turystyki, a jest to efektem pracy pracowników nadleśnictwa realizowanej od wielu dziesięcioleci.
Obecnie opracowywany jest dla obszaru całego nadleśnictwa, w tym dla „lasu malińskiego”, tzw. plan urządzenia lasu (PUL), który obowiązywać ma w latach 2025-2034 r. Plan ten sporządzany jest przez wyspecjalizowany i profesjonalny podmiot. PUL podlegać będzie m.in. ocenie oddziaływania na środowisko, którą przeprowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Planowane są również konsultacje społeczne nad jego projektem, a finalnie zostanie on przedstawiony do zatwierdzenia Ministrowi właściwemu ds. środowiska. Zleceniodawcą prac związanych z przygotowaniem przedmiotowego planu i odbierającym jego projekt jest Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych we Wrocławiu. Nadleśnictwo nie jest wykonawcą tego planu, nie zatwierdza go, a jest jedynie podmiotem, który – z mocy prawa - będzie go realizować.
W celu jak najlepszego rozpoznania Państwa potrzeb w zakresie jak najlepszego zagospodarowania lasów szczególnie wykorzystywanych przez okolicznych mieszkańców, Dyrektor RDLP we Wrocławiu powołał tzw. Zespół Lokalnej Współpracy (ZLW). W ramach prac ZLW przekazywane są opinie, postulaty i wnioski co do tworzenia tzw. obszarów o zwiększonych funkcjach społecznych. W pracach zespołu uczestniczą m.in. przedstawiciele urzędu gminy Wisznia Mała oraz Stowarzyszenia Ligota Piękna. Merytoryczne wnioski członków ZLW są uwzględniane przez nadleśnictwo i przekazywane do realizacji wykonawcy planu. W wyniku przeprowadzonych konsultacji wypracowano kompromis, który określa zasięg stref funkcjonowania lasów o zwiększonych funkcjach społecznych. Planowanie, a następnie realizacja prac w tych obszarach podlegać może istotnym modyfikacjom tak, aby zaplanowane prace gospodarcze jak najlepiej dostosowywały lasy o zwiększonej funkcji społecznej do ich szczególnej roli. Poniższa mapa przedstawia obszar „lasu malińskiego” z wyznaczonymi strefami oddziaływania społecznego. W opinii nadleśnictwa strefy te realnie przedstawiają sytuację związana z antropopresją panującą w tym kompleksie. Obszary zaznaczone kolorem pomarańczowym obrazują tereny o największym – tzw. intensywnym oddziaływaniu społeczeństwa na las. Są to obszary położone w bezpośredniej bliskości miejscowości i miejsc Państwa zamieszkania, które najczęściej odwiedzacie. Dodatkowo nadleśnictwo uznało, że główne drogi leśne prowadzące przez las, służące społeczeństwu jako miejsca rekreacji, są na tyle intensywnie użytkowane przez mieszkańców, że ich obszar wraz ze strefą o szerokości ok. 50 m również należy uznać za teren o intensywnym oddziaływaniu społecznym.
Tereny oznaczone kolorem zielonym przedstawiają obszary o zrównoważonym oddziaływaniu społecznym, gdzie antropopresja jest mniejsza, niż w obszarach o intensywnym oddziaływaniu oznaczonych na pomarańczowo. W pozostałych obszarach leśnych oznaczonych kolorem białym nadleśnictwo nie odnotowuje zwiększonego oddziaływania społecznego na tle innych obszarów. Nie są to obszary tak intensywnie użytkowane przez społeczeństwo jak te, które oznaczono kolorami żółtym i zielonym, a tym bardziej poddane antropopresji jak np. obszar tzw. „Lasu Bukowego” w Trzebnicy, czy obszarów leśnych w Obornikach Śląskich. Nie wyróżnienie jednak pozostałych (białych) obszarów kompleksu strefami intensywnego czy też zrównoważonego oddziaływania społecznego nie oznacza, że obszary te przestaną być terenami leśnymi. Teren ten podlegał będzie dalszej ochronie wynikającej z zapisów prawa, jego obszar dalej porastać będą drzewostany, które pełnić będą rolę m.in. środowiskową, krajobrazową, ale też służyć mogą jako miejsce rekreacji i turystyki. Jeszcze raz podkreślam, że dla żadenego z fragmentów „lasu malińskiego” nie jest planowana zmiana jego przeznaczenia na nieleśny - niezależnie od uznania, czy obszar ten został zakwalifikowany jako ten o intensywnym (oznaczenie pomarańczowe), zrównoważonym (oznaczenie zielone), lub też innym (oznaczenie białe - brak wypełnienia kolorem).
Wyrażam satysfakcję, że plany dotyczące tzw. „lasu malińskiego” spotkały się wartym odnotowania zainteresowaniem okolicznych mieszkańców. Świadczyć to może o chęci prowadzenia dialogu w celu jak najlepszego zagospodarowania tego lasu. Nadleśnictwo otwarte jest na wszelkie inicjatywy strony społecznej mieszczące się w ramach obowiązujących przepisów prawa, które mają oparcie w ugruntowanej wiedzy leśnej i są poparte merytorycznymi argumentami. Proponuję też, aby wszelkie wątpliwości dotyczące działalności nadleśnictwa wyjaśniać bezpośrednio u źródła, a pojawiające się informacje wzbudzające niepokój czy też zainteresowanie wyjaśniać kontaktując się z nadleśnictwem.